University life

اهمية التفكير في حياتك الجامعية-The importance of thinking in university lif

Clever thinking plays a vital role in the success of individuals and progress within and outside the institution
 because their views on educational work and school tests and life situations during and after the study is the product of thinking, which is determined by the extent of their success or failure.

And look the importance of thinking about education for university students in the following points:

1 - makes teaching thinking more vital classroom attitudes and participation of students in a more effective and understanding of what made them deeper فتزداد more self-confidence in the face of changing conditions of life around them.

2 - helps students to search for information classification and the conscious use in dealing with life-changing conditions surrounding them.

3 - enables students to acquire many skills and the development of trends and therefore desirable to know what they are doing and how and why.

4 - helps students to better link their information and enable them to raise their efficiency think-tank in the conduct of their affairs on a strong foundation of awareness and understanding.

5 - helps students to exercise appropriate behavior, where many of the reasons for the deviation returns to practice proper behavior without thinking, which affect the chances of success of the school and their daily lives.

6 - eventually lead to the preparation of generations of creative thinkers who are able to meet the challenges of the future.

New ways to develop thinking skills:

1 - treatment programs and symbolic language:

       These programs focus on language and symbolic systems as a means of thinking and expression of the products of thinking together.

       It aims to develop thinking skills in writing, analysis and logical arguments and computer software, which means Bntegat complex thinking and literary such as writing computer programs, and those programs computer software language and sports.

    2 discovery learning programs:

    These programs emphasize the importance of teaching methods and strategies todeal with specific problems, and aims to provide students with a number of strategies to solve problems in different fields of knowledge, which can be applied after educating students in the special conditions appropriate for each area. It is based on the rebuilding of the problem, and the representation of the problem, images and symbols graph.

    3 systematic thinking education programs:

      Adopt these programs curve Piaget in cognitive development, and aims to provide students with experiences and exercises that take them from the stage of physical processes to stage operations naked during which the development of logical thinking and scientific, focused on exploration and thinking skills and reasoning, and to identify the relationships within the content of subjects traditional.

_____________________________________________________________





  يلعب التفكير الحاذق دوراً حيوياً في نجاح الأفراد وتقدمهم داخل المؤسسة التعليمية  وخارجها ، لأن آراءهم في العمل التعليمي والاختبارات المدرسية والمواقف الحياتية أثناء الدراسة وبعد انتهائها هي نتاج تفكيرهم وبموجبها يتحدد مدى نجاحهم أو إخفاقهم .


وتبدو أهمية تعليم التفكير للطالب الجامعي في النقاط الآتية :


1-  يجعل تعليم التفكير المواقف الصفية أكثر حيوية ومشاركة الطلاب فيها أكثر فاعلية وفهمهم لما تقدم إليهم أكثر عمقاً فتزداد ثقتهم بأنفسهم في مواجهة ظروف الحياة المتغيرة من حولهم .


2-  يساعد الطلاب علي البحث عن المعلومات وتصنيفها واستخدامها في التعامل الواعي مع ظروف الحياة المتغيرة المحيطة بهم .


3-    يمكّن الطلاب من اكتساب مهارات عديدة وتنمية اتجاهات مرغوبة وبالتالي معرفة ماذا يفعلون وكيف ولماذا .


4-   يساعد الطلاب علي ربط معلوماتهم بشكل أفضل ويمكّنهم من رفع كفاءاتهم التفكيرية في تصريف أمورهم علي أسس قوية من الوعي والفهم .


5-    يساعد الطلاب علي ممارسة السلوك السوي حيث أن كثيراً من أسباب الانحراف تعود إلي ممارسة السلوك دون تفكير سليم ، مما يؤثر علي فرص نجاحهم الدراسي وعلي حياتهم اليومية.


6-   يؤدي في النهاية إلي إعداد أجيال من المفكرين المبدعين القادرين علي مواجهة تحديات المستقبل .


طرق جديدة لتنمية مهارات التفكير:


1-  برامج المعالجة اللغوية والرمزية :


       تركز هذه البرامج على الأنظمة اللغوية والرمزية كوسائل للتفكير والتعبير عن نتاجات التفكير معا.


       وهي تهدف إلى تنمية مهارات التفكير في الكتابة والتحليل والحجج المنطقية وبرامج الحاسوب ، وهي تعنى بنتاجات التفكير المعقدة كالكتابة الأدبية وبرامج الحاسوب ، ومن تلك البرامج برامج الحاسوب اللغوية والرياضية .


    2 ـ  برامج التعلم بالاكتشاف :


    تؤكد هذه البرامج على أهمية تعليم أساليب واستراتيجيات محددة للتعامل مع المشكلات ، وتهدف إلى تزويد الطلبة بعدة استراتيجيات لحل المشكلات في المجالات المعرفية المختلفة ، والتي يمكن تطبيقها بعد توعية الطلبة بالشروط الخاصة الملائمة لكل مجال . وهي تقوم على إعادة بناء المشكلة ، وتمثيل المشكلة بالرموز والصور والرسم البياني .


    3 ـ برامج تعليم التفكير المنهجي :


      تتبنى هذه البرامج منحنى بياجيه في التطور المعرفي ، وتهدف إلى تزويد الطلبة بالخبرات والتدريبات التي تنقلهم من مرحلة العمليات المادية إلى مرحلة العمليات المجردة التي يبدأ فيها تطور التفكير المنطقي والعلمي ، وتركز على الاستكشاف ومهارات التفكير  والاستدلال ، والتعرف على العلاقات ضمن محتوى المواد الدراسية التقليدية .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق